Home / Ontwikkelingen / De kracht van de vraag

De kracht van de vraag

Regelmatig ga ik met mensen mee naar gesprekken. Gesprekken gericht op verkoop, advies, netwerken… het maakt niet uit. Vaak zie ik dezelfde valkuilen voorbij komen. In dit blog wil ik graag inzoomen op de kracht van de vraag. En vooral hoe om te gaan met een vraag.

Omgaan met een vraag

Ik heb hier vaker mensen om horen lachen. Hoe moet u omgaan met een vraag? Precies! Daar gaat het om. Een goede vraag stellen is al lastig. Wanneer stelt u welke vraag. Veelal zijn de begrippen open en gesloten vragen bekend. Ook allerlei andere soorten vragen komen regelmatig aan de orde. Daar zijn veel boeken, artikels en blogs over geschreven. Oké, die kennis heeft u in huis. En dan?

De vraag is gesteld

Met alle kennis en ervaring die u heeft, daar is ie dan: de vraag! Met grote regelmatig, hoor ik de mensen die ik coach, in gesprekken hele goede vragen stellen. Alle belangrijke elementen zitten erin: goede inhoud, goede timing en goede vraagvorm. Als coach ben ik dan echt trots, dat die vraag gesteld wordt. Vervolgens gebeurt het, het antwoord. Niks geks denkt u. Klopt, maar het antwoord komt niet van de klant of gesprekspartner. De vragensteller gaat de vraag toelichten, aanvullen of zelfs voor de ander invullen.

De vraag of het antwoord

Iedere vraag eindigt met een vraagteken. Het vraagteken is een signaal naar uw gesprekspartner om een antwoord op de vraag te geven. Echter, veel mensen doen dat zelf al. Waarom? Als de vraag toelichting behoeft, dan is de vraag niet goed genoeg geformuleerd. Als de vraag verzacht moet worden, dan is de timing niet goed. Na een goede vraag van de een, volgt een antwoord van de ander. Bent u niet geïnteresseerd in het antwoord van de ander? Stel dan geen vraag.

Belangrijkste tip

Tijdens mijn werk geef ik handvaten en tips voor het stellen van de juiste vraag op het juiste moment. Wat is een goede vraag en hoe om te gaan met een vraag. De belangrijkste tip die ik iedereen dagelijks geef: “geef de ander tijd om de vraag te beantwoorden”.

Meer informatie?

Wilt u leren omgaan met vragen? Neem voor meer informatie gerust contact op via het contactformulier.

Top