Home / Ontwikkelingen / Het belang van een salesplan

Het belang van een salesplan

Sinterklaas, Kerstmis en dan … nog even snel het salesplan voor 2017 in elkaar zetten. Herkenbaar wellicht? In de maand december nog even snel een salesplan of accountplan voor het nieuwe jaar maken. In de praktijk betekent dit vaak wat knip- en plakwerk. Een leuke bezigheid natuurlijk maar wie heeft er werkelijk wat aan?

salesplan 2017

Eén A4 is voldoende

Een salesplan wordt vaak als een verplicht document gezien, toch wordt hiermee de werkelijke waarde onderschat. Een goed salesplan past op één A4-tje en is een document dat leidend is voor uw sales activiteiten. Een plan dat past bij u, uw organisatie en de markt. Geen boekwerk voor op het schap.

Inhoud

Wat staat er dan in dat plan? Uiteraard komen de doelen en targets, uitgedrukt in aantallen en euro’s, terug. Vervolgens een inkijk in de markt (extern) en organisatie (intern) op een heldere en concrete manier. Verder horen de SMART-geformuleerde salesactiviteiten thuis in een salesplan. Ga bij de salesactiviteiten uit van product-markt-combinaties.

Product-markt-combinaties

Gedreven salesprofessionals willen boven hun target presteren. Richt u daarom op de juiste product-markt-combinaties. Denk na en onderzoek waar de waarde van u en uw organisatie ligt. Waar kan de (potentiële) klant zijn voordeel mee doen? Doorbreek het patroon van ‘Wat heb ik in mijn winkel?’. Denk en handel vanuit het perspectief van de klant. En ook belangrijk: gooi vooral niet alle klanten op één hoop!

Het lijkt niets nieuws toch? Waarom gebeurt het dan toch zo weinig? Ik ben heel benieuwd of u een salesplan hebt waarmee u uw targets gaat verpletteren.

Top