Home / Ontwikkelingen / Gaan we zaken doen? Vraag om de order!

Gaan we zaken doen? Vraag om de order!

Je bent in gesprek met een potentiële klant en je wilt graag weten of je hem hebt overtuigd om met jou zaken te doen. Hoe stel je die vraag zonder de klant af te schrikken of pushend over te komen? De koop sluiten is het leukste gedeelte van verkopen en toch durven we het vaak niet.

Wanneer vraag je om de order?

Timing is belangrijk. Vraag je te snel om de order, dan krijg je geheid nog de nodige koopbezwaren van de potentiële klant om de oren. Maar vraag je te laat om de order, dan kan het overkomen als ‘mosterd na de maaltijd’. Vraag erom op het juiste moment in de verkoopcyclus. Ga goed voorbereid het verkoopgesprek in en doorloop de 4 fases van het gesprek. Na de opening (1), krijg je de analyse (2), daarna de presentatie (3) en tenslotte de afronding (4).

Tijdens de analyse en presentatie openbaren de koopsignalen zich bij de potentiële klant. Nadat jij een oplossing hebt gepresenteerd voor het ‘probleem’ of behoefte van de klant, krijg je vaak met koopbezwaren te maken. Signaleer zowel de koopsignalen als de koopbezwaren en neem voor beide de tijd om ze te bespreken! Pas als je alle koopbezwaren naar tevredenheid hebt besproken, dan is het tijd om te vragen om de order.

Hoe vraag je om de order?

Een veel gestelde vraag aan mij als salescoach “Hoe vraag ik dan om de order?”. Begrijpelijk dat hier vaak de onzekerheid bij mensen zit. Immers, het succes van het verkoopgesprek hangt deels af van het antwoord op deze vraag. Maar is dat wel zo? Als het gehele verkoopgesprek prettig is verlopen, dan is het vragen om de order een logische afsluiting.

Mijn antwoord is dus ook: “Stel gewoon de vraag!” Vraag in eigen passende woorden om de order.

Want: vraag je niet om de order, dan heb je al het werk gedaan voor jouw concurrent!

4 Tips!

Een paar tips om vertrouwen te putten om vervolgens tijdens ieder verkoopgesprek om de order te vragen!

Allereerst, zorg voor de juiste sfeer. Een comfortabel gesprek, waarbij beide partijen zich prettig bij voelen. Als verkoper is dit een van de belangrijkste taken, zorgen dat jouw gesprekspartner zich op zijn gemak voelt.

Vervolgens, deel jouw kennis. Laat de potentiële klant weten en voelen dat jij kennis van zaken hebt. Wees niet bang om deze kennis tijdens het gesprek te delen. Immers, zaken doen is een kwestie van vertrouwen en gunnen.

Daarna, creëer samenwerking. Een langdurige relatie met een klant is gebaseerd op samenwerking. Samen zorg je voor een win-win situatie. De klant is geholpen met zijn ‘probleem’ en jij hebt jouw dienst of product kunnen leveren. Maar het gaat verder dan dit! Service, kwaliteit, vertrouwen voor de langere termijn …

Tenslotte, maak afspraken! Geef jouw gesprekspartner pas een hand ter afscheid als jullie afspraken hebben gemaakt. Laat het gesprek niet in het luchtledige zweven, maar maak het concreet! Wie doet wat? Wanneer hebben jullie weer contact? Hoe kun je elkaar verder helpen?

En vergeet niet: vraag gewoon om de order …

Meer informatie?

Neem dan gerust contact op via het contactformulier.

Top