Home / Ontwikkelingen / De meerwaarde van een opknapbeurt van € 150.000,-

De meerwaarde van een opknapbeurt van € 150.000,-

In mijn woonplaats krijgt het kerkplein een opknapbeurt. Niet een tegeltje eruit en nieuw plantje erin. Nee, het echte werk. Grote graafmachines, alles erop en eraan. In de lokale media is te lezen dat deze opknapbeurt maar liefst €150.000 kost. Er zijn dagen dat ik mijn tuin voor minder opknap.

Nieuwsgierige aapjes

Gefascineerd door dat enorme bedrag ben ik laatst even gaan kijken. Dat gaat vanzelf, het kerkplein ligt in het centrum. Ik was niet de enige nieuwsgierige op dat moment. Dat zie je vaker, de vakmensen aan het werk, de nieuwsgierige aapjes eromheen. Ook ik was even zo’n aapje.

Ik raakte in gesprek met een man. Hij was ook buitengewoon gefascineerd door de kosten. Wat een geld, daar waren we het over eens! Deze man was in de loop van zijn leven wat positiviteit verloren, zonde van het gemeenschapsgeld aldus. Gaandeweg het gesprek vroeg ik de man of hij hieraan meebetaalde. Nee, zeker niet! Hij keek wel uit. Waarnaar ik verbaasd vroeg, waar zijn weerstand dan vandaan kwam.

Bekeren

De man keek me verrast aan: “kom je me bekeren?” “Haha, nee zeker niet! Ik reed hier naartoe met dezelfde fascinatie als u, wat een enorme dure opknapbeurt van een plein. Maar nu ik hier zo sta, snap ik het wel.”

Deze opknapbeurt wordt betaald door de kerkgemeenschap. Geld afkomstig van kerk en parochianen. Een soort van crowdfunding. Blijkbaar is de verantwoordelijke hiervoor in staat gebleken de meerwaarde van deze opknapbeurt goed te omschrijven. Zo goed dat daar een grote hoeveelheid geld voor vrij is gemaakt.

Meerwaarde

Hoe doet u dat? De meerwaarde van uw organisatie benoemen. Veelal coach en train ik ZZP’ers en salesmedewerkers bij MKB-bedrijven die vooral inhoudelijk sterk zijn. Mensen die hun vak verstaan, maar het niet aan de man kunnen brengen. Het bepalen van de meerwaarde van de dienst of het product, doe je vooral door vanuit de ogen van de potentiële klant te kijken. Wat is het onderscheidend vermogen ten opzichte van anderen?

Om uw onderscheidende vermogen vast te stellen, moet u inzicht hebben in de behoefte van de klant. Vaak wordt hier te snel aan voorbij gegaan. Even ‘googlen’ is niet voldoende. Verdiep u in de klant en doe goed vooronderzoek. Ook tijdens het acquisitiegesprek is het van belang om achter de behoefte van de klant te komen. In het te maken voorstel, formuleert u de dienst of het product als een kans voor de klant aansluitend op de behoefte.

Kortom: kijk door de bril van de klant!

En die opknapbeurt van het kerkplein? Ik heb er als inwoner dadelijk gewoon een mooi plein bij. Toch leuk als ik er langs rijd of loop…

Meer informatie?

Wat maakt u onderscheidend? Neem voor meer informatie gerust contact op via het contactformulier.

Top